special for you and me ! watch out !

Monday, October 31, 2011

Bersin ? Kenapa Alhamdulillah ?

 
 
hari ni nak share sikit pengetahuan kim dengan semua readers setia :)
 
mengenai " kenapa kalau kita bersin , kita ucap Alhamdulillah ? " *huh ? kenapa ? kenapa ?
 
thanks En google
 
hm , kim tahu , ade diantara kita mesti dah tahu serba sedikit mengenai perkara ni .
cume kim je rasa tergerak hati nak share kat korang semua . ilmu mane boleh simpan2 .
yang dah tahu tu , peringatan semula , yang belum tahu tu , ilmu baru untuk koranglahkan :)
 
first , bile kita bersin tu , semua kotoran yang ada dalam badan kita akan keluar . sebab tu lah bila korang bersin , kadang2 air liur korang tersembur2 kan :P *euuuuwww , kitaorang takkk :P . *eleh , korang xyah tipulah . mesti karang2 adekan . sebab tu lah orang bersin tutup dengan tisu :)lepas tu basah je tisu tu :P . hm , ape yang kim tahu , kotoran2 tu boleh membawa kepada penyakit . that's whylah kita ucap alhamdulillah tu sebab penyakit sedikit sebanyak dah keluar dari badan kita . and kalau korang ade feellah , sebenarnya , lepas je korang bersin , korang mesti akan rase lega . *eh eh , btullah . *aha ! sebab tu lah .penyakit dh keluar :)
ALHAMDULILLAH
 
ha ! tengok ni . agagaga , ni dri En google ye :P
 
 

#tapi x bermakna korang takkan dapat sakit kalau bersin tu . Allah boleh buat ape saja kan untuk menguji tahap iman seseorang hambanya tu :)

ok , sebab yang seterusnya ni kim nk share dri ape yang pernah kim bace dalam majalah SOLUSI *edisi berapa tu kim ? *hm , x ingat edisi berapa tapi dah lama jugalah bace . hehe . hm , dikatakan bahawasanya *skem gile ayat kau kim :P *ish baca jelah . haha . merepek pulok . ok , balik kepada apa yang kim bace kat majalah tu , dalam tu ade kata satu fakta bahawanya , bile kita bersin , masa tu jantung kita terberhenti seketika . then , lpas tu kita boleh bernafas balik . dan disebabkan kita dapat bernafas baliklah kita ucapkan ALHAMDULILLAH . kita masih lagi hidup kat dunia ni untuk menjadi khalifah dimuka bumi Allah :) hm , sebab tu lah kita sebut ALHAMDULILLAH .

aha ! korang dh bacekan . so , lepas nie , sama2 lah kita sebut Alhamdulillah selepas bersin . dalam pada sebab2 kat atas , kita juga dapat mengingatkan diri kepada Allah kan . secara tak langsung , kita dapat mendekatkan diri kepada Allah :)

sabda Rasullullah SAW yang bermaksud , "jika seseorang diantara kamu bersin , ucapkanlah ALHAMDULILLAH (segala puji bagi Allah) . Di samping itu , orang yang mendengarnya mendoakan dengan ucapan YARHAMMUKALLAH (semoga Allah merahmatimu) , orang yang bersin tadi membaca doa YAHADIKUMULLAHU YUSILHU BALAKUM ( semoga Allah memberikan hidayah dan memperbaiki keadaamu) " - hadis riwayat Bukhari -

sekadar perkongsian . kalau salah tu , bgtahulah ye . renung2kan dan selamat beramal :)

Thanks for READING . Datang Lagi :)

8 cuit2 manja:

Unknown said...

result apa crita kIM

nuyui a.k.a miss YUI said...

alhamdulillah..

*tetibe terbersin..hehe..

smilenajah93 said...

aidil : ade ke kau tanye result kat sini -.-"

smilenajah93 said...

kak nuyui :


yarhammukallah :P

Azfar Rahimi said...

gambar tu tak bleh blah la.. =_="

smilenajah93 said...

haha ! agak lah azfar :)

Anonymous said...

Ooo .. baru tawu ! :)

smilenajah93 said...

hehe ~ sekadar perkongsian :)