special for you and me ! watch out !

Wednesday, October 5, 2011

ikan baung masak gulai cili api

aha ! harini masakan baru pulak :)
paling cikai n mudah!

act , first time gak nk cube ikan baung ni .
selalunye  ikan biasa je . 
ni mcm sedap jeee ~heee

bahan2nye
ikan baung
cili padi n kunyit
tomato
santan

caranye sangat mudah amat sekali sungguh :)
cili padi n kunyit di tumbuk sekali .
pastikan api gas yg digunakan perlahan je
masukkan cili padi n kunyit yg siap di tumbuk ke dlm periuk
gaul hingga kering<smpai air xde la>
masukkan santan cair 
gaul hingga menggelegak
masukkan ikan baung ke dlm periuk
tunggu hingga ikan masak <smbil2 tu balik2kan la ikan tu>
bila ikan dh masak , masukkan santan pekat pula .
masukkan tomota untuk menceriakan masakan
bubuh garam untuk menambahkan perasa .
balik2kan ikan hingga sebati dengan gulai

SIAP ! 
mudah kan ! :) 

(yg dlm gmbar  tu korg nmpk daun2 tu sebenarnya daun kesum , nk letak pun boleh , xnk letak pun x pe . just  untuk tmbah bau je)

SELAMAT MENCUBA ~

Thanks for READING . Datang Lagi :)

2 cuit2 manja:

.: iEyLa :. said...

wahh...rindu nk mkn gulai cili padi..hikhik

smilenajah93 said...

hik hik ~ ape lagi ~ buat sendiri lah :P