special for you and me ! watch out !

Friday, November 4, 2011

perkongsian Jumaat



alang2 raya korban nk dekat ni kan .
sajelah buat post nie . 
untuk renungan sikit jumaat2 ni . 

ok , seperti yang kita tahu . hari raya korban ni selalu dikaitkan dengan kisah nabi Ibrahim dengan anaknya nabi Ismail . nak cerita kat sini pun x perlu kot sebab kebanyakan kita smua dh tahukan :) tapi kat sini nk ulas sikit mengenai kisah tersebut dan pengajarannya . sebagai ummat islam , kitaa seharusnya mengambil pengajaran dari ape yang berlaku pada zaman2 lpas sebagai panduan hidup kite .

ok , kenapa orang menyambut hari raya aidiladha ?
tak lain tak bukan adalah untuk memperingati kembali pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail . Nabi Ibrahim sanggup mengorbankan anak yang paling disayanginya untuk mentaati perintah Allah . Nabi Ismail juga sanggup dijadikan korban kerana sangat mematuhi perintah Allah . Allah akan menguji setiap hambanya yang beriman . dan sebab pengorbanan itu jugalah Allah membantu mereka dengan menukarkan Nabi Ismail kepada seekor kibas . 

kat sini kita boleh lihat , betapa hebatnya para nabi kita . sanggup menunaikan ape saja untuk mendapatkan keredhaan Allah . jadi kita sebagai ummat islam , haruslah dijadikan iktibar dri kisah ini . bukankah menutup aurat itu satu pengorbanan yang amat mudah . tidak perlu mengorbankan nyawa malah menghindarkan diri kita dari perkara2 yang tidak balik . terselamat dari api neraka lagi . *eh kim lain tajuk dh nie :P . memang saja , biar orang terfikir sikit :P hee . untuk kebaikan bersama . jdi , kita perlulah berusaha sehabis baik untuk mendapat keredhaan Allah seperti para nabi kita . 

kepada ummat islam , sempena raya korban yang bakal tiba ni , sesiapa yang ade rezeki lebih , bolehlah buat ibadah korban ini . banyak hikmahnya dari ibadah ini . untuk pengetahuan , ketua keluarga yang melaksanakan ibadah ini untuk satu keluarga , jadi kepada anak2 yang masih kecil tak perlulah risau , just ingatkan parents je .hee . hm , tapikan , pagi tadi dengar TANYALAH USTAZ , ustaz tu mengatakan binatang yang kita korban itu boleh menjadi binatang tunggangan kita pada hari kiamat . hm , tapi tak tahulah kesahihan perkara ni sebab minggu lepas pergi kuliah mahgrib kat surau , ustaz tersebut pula cakap perkara tu bukan betul , just fikiran orang melayu . haisyhh ~ jd konfius pula nie . . tapi x pelah , yang penting ibadah korban ini juga dapat membantu sahabat2 sekampung kita yang susah :) insyaAllah . 

p/s : sebarang pandangan , berkongsilah yea :)

Thanks for READING . Datang Lagi :)

8 cuit2 manja:

nuyui a.k.a miss YUI said...

slmt hari raya aidiladha.

smilenajah93 said...

nuyui a.k.a miss YUI


selamat hari taya juga kak :)

cik kartun said...

teringat dulu2 ustazah citer kesah2 nabi..seron0k dgr ^^,

smilenajah93 said...

cik kartun

aha ! btul tu ! seronokkan dengar . hee ~

Muhammad Adam bin Roslan said...

beli buku hadis kim, bari tau sahih atau x

kim heeruul said...

selamat hari raya AidilAdha..habis la lembut2

smilenajah93 said...

Muhammad Adam bin Roslan

yelah , insyaAllah ~ :)

smilenajah93 said...

kim heeruul

ape yg lembutnya En kim