special for you and me ! watch out !

Tuesday, May 3, 2011

KAU CURI HATIKU

tajuk ini bukan mengenai diri ini, tp adalah salah satu tajuk novel yg saya suda habiskan dlm mase 2 hari ini. hohoh..setelah sekian lame meninggalkan dunia novel,inilah kali pertama dapat bace novel lpas berakhirnye PLKN.hmm..ingt lagi x post saya tajuk DEMAM tu? aha! dlm post tu juga sye ade mengatakan mengenai sebuah buku yg sye baru nak bace kan. sye juge ade ceritakan sedikit sinopsis cerita tu.

"2 org rakan sekerja ARISSA dan ZAMIL berlainan jantina  yg mcm anjing dengan kucing.  sorg mulut laser, sorang lagi mulut x de insuran. slalulah bergaduh kalau berjumpe. kwan2 slalu ingtkan mereka yg kalau terlampau membenci bimbang stu hari nt menjadi suka.haha~ tapi dorang x percaya. tapi siapalah mereka untuk menolak perasaan suka itu kalau sudah mule bertunas! cewah, ayat! ngeE. dua2 kecewa dengan pasangan masing2.then~ hohoho,,xtau la ape jadi. blom abis bace lagi..huh! kalau mcm nie la cerita nye, msti ade jodoh lah mereka nieh!"         (dri post DEMAM)

aha! ade kan~ hm,,mmg mereka ade jodoh pon tp x lame. whoa! mereka bercerai! dan zamil juge meninggal dunia. ok2,sye nk cerita skit la mengenai novel nie.

ok,mereka mmg slalu bergaduh..tapi lame kelamaan c zamil nie ade perasaan kat c arissa ni. tp arissa mcm susah nk terima.yelah dah selalu bergaduhkan.so,zamil pon cbe untuk berubah. zamil nie orgnye suke merokok,xberapa arif tentang agama la,selalu tinggal solat. arissa pula seorg gadis yg mmg bgus agamanya dan sangat baik. so, zamil pon ade rse malu juge la nk dgandingkan dengan gadis sebaik arissa,so,die bersusah payah cube untuk berubah. pelbagai2 perkara die berjanji dengan arissa supaya arissa menerimanya.

akhinye mereka disatukan juge. diawal perkahwinan mmg sangat manis,tp selepas arissa melahirkan anak pertama mereka,huh! serta merta zamil berubah. janji hanya tinggal janji. die mule tidak menghiraukan isterinye itu,selalu balik malam. tp isterinye tetap berbaik sangka dgnnye,huh! baik punye isteri x bersyukur langsung! rupa2nye zamil menjalinkan hubungan dengan perempuan lain. tina namenye. stlah lame rahsia itu dsimpan akhirnye terbongkar juge. betapa pilunye hati arissa. zamil juge pernah melakukan perbuatan sumbang bersama tina. selepas arissa melahirkan anak kedua mereka,akhirnye penceraian berlaku dsebabkan tina. 

setelah kepiluan itu,arissa berkahwin pula dengan kekasih lamenya yang duda kerana kehilangan isteri tercinta merangkap abg kepada makciknye. bagai bercinta berputik semula.arissa berasa sungguh bahagia dsamping suami tercinta Firdaus. zamil pula disatukan dengan tina disebabkan ditangkap berkhalwat d rumah tina. selepas berkahwin, tina berubah, sering meninggalkan suaminye dirumah pada setiap malam. apabila dtegur melenting sana sini. pada saat itu barulah zamil menyesal kerana melepaskan seorg isteri yg terlampau baik untuknye.

nk djadikan cerita tina terlibat dlm kemalangan dan tidak boleh berjalan. zamil tahu ujian menimpanye bertubi2 hasil dosa2nye terhadap arissa. lme kelamaan dier berubah dan perubahannye agak ketara.arissa sering membantunye ketika kesusahan menimpanya. zamil berasa sgt bersalah terhadap wanita itu. akhirnye zamil telah djemput illahi kerana terlibat dalam kemalangan. tina juge sudah berubah menjadi seorg yg lebih baik hasil bantuan arissa.

itulah ceritanya. lpas habis bace novel nie terdetik pula nk share dengan para pembaca.hm,sebenarnya melalui bacaan novel juge kite boleh peroleh pengajaran yg baik. abah sye slalu nasihatkan :

"kalau nk cari pasangan, carilah yg beragama. itu yg utama".

hm,,tgk la dlm novel nie,oleh kerana suami tidak mempunyai keutuhan dalam agamanya isteri dan anak2 menjadi mangsa. janji hanya tinggal janji.ketahuilah juge bahawa org yang tidak menepati janjinye termasuk org yg munafik. nauzubillah.huh! oleh itu kite haruslah sentiasa berdoa supaya kite juga akan mendapat pasangan yang soleh/solehah dan dapat membentuk/menyokong diri  kite~ janganlah terburu2 dalam mendirikan rumah tangga. buatlah keputusan yg baik. ketahuilah:

wanita yg baik untuk lelaki yg baik dan lelaki yang baik untuk wanita yg baik dan begitulah sebaliknye.

oleh itu,kite juge perlu muhasabah diri kite. "adakah aku ini org yg baik? layakkah aku digandingkan dengan lelaki/wanita yg baik?"(untuk diri sendiri juge) fikir dan ubahlah diri kite sebelum terlambat.ingatlah bahawa Allah sentiasa menerima hamba2nye yg inginkan bantuanNya.fikir2kanlah dan selamat membace! salam.

Thanks for READING . Datang Lagi :)

4 cuit2 manja:

zuLia3412 said...

"kalau nk cari pasangan, carilah yg beragama. itu yg utama"

ko promote diri ko ke kak?haha :P

nurafiqah airil said...

najah! aku nak pinjam boleh?
haha..;D

nikman malek said...

percaya kpd good boys meant to be with the good girls...nice

smilenajah93 said...

zulhelmi: kurang ajo kau kan dik!perli nieh..ngeEE~celah mane pulak dah! ak biasa2 je la~ kau je sangka ak lebih! ish3.xpernah hiat begitu! huh~

Afiqah: ahaks! boleh ajak! mai datang rumah aku! ngeE~

nikman: yeah!