special for you and me ! watch out !

Wednesday, November 7, 2012

Jangan puji saya boleh takk ??!!

Assalamualaikum !
hi readers ! kita bertemu lagi kali ni .

mesti korang tertanya2 dengan tajuk ni kan .
*apesal lah kim ni emo sangat time2 gini*
*wow , wow , rilekss la sis*
*apesal kecoh sangat dia ni*

aha ! macam2 anggapan korang dengan title tu kan kan . hee .
saje je emo lebih . actually nak share satu ilmu disini :D
kenapa tajuk tu kata cmtu ? mesti ade sebab nya kan .
korang nak tahu tak tak??

jom kita baca seterusnya .

mesti korang suka apabila dipuji kan ?
*cantiknyaa awak ni*
*wah ! tingginya CGPA*
*kenapa awak pandai sangat ek?*
*comellah awak*
dan macam2 lagi lah kan . 

ape yang perasaan korang  bile orang cakap mende2 macam ni kat korang ?
confirm punye happy kan kan . jangan nak tipulahhh . 
sebab kim pun pernah rasa perasaan sebegitu . #eh . haha .
tapi tahukan anda *cewah , ayat tak tahan* sebenarnya dengan pujian2 itulah , kita akan sedikit sebanyak jauh dari Allah .
sebab ape ? sebaaaaabbbbb , dari puji-pujian itulah kita akan rasa riak , bongkak , takbur .
kadang2 kita tak perasan semua tu . tapi dalam diam , syaitan akan sedikit sebanyak menghasut kita .
inilah antara sebab2 kita jauh dari Allah .
sebab tu lah , bile orang tahu mende ni , orang akan rasa *JANGAN PUJI SAYA BOLEH TAK?*
sebab ape ? sebab taknak kita jauh dari Allah .
bukankah sifat riak bongkak takbur itu adalah syirik kecik ?
kita kene fikir balik , semua yang orang puji kita tu , semua adalah anugerah Allah untuk kita kan .
kalau Allah tak bagi semua tu kat kita , adakah kita boleh jadi macam tu ??
renung2kan dan selamat beramal :D 
eh , blom habis lagi .
sebenarnya , boleh je kalau kita terima pujian .
jangan la sampai kata macam tajuk kat atas tu . 
kesian orang , kang semua tak nak puji sesama sendiri . tak best pulak hidup ye tak ? hee .
okay jom kita tengok cara untuk mengatasi masalah riak , bongkak , takbur masa dipuji .
jawapannya mudah.my je :D

bile orang puji , 
1) lafazkan ALHAMDULILLAH
sebabnya , bersyukur kepada Allah sebab kita dikurniakan nikmat sebegitu .
2) bisikkan dalam hati A'UZUBILLAHIMINASSYAITONIRRAJIM :  
bisik je tau , jangan g cakap kat orang tu , nanti die ingat kita gile ke hape . haha !
supaya dapat hindarkan kita dari bisikan syaitan supaya tak riak , takbur semua . 
3) katakan ASTAGFIRLLAHALAZIM
supaya bile kita rasa ade sifat2 takbur , riak dan bongkak dalam diri kita , kita memohon maf balik kepada Allah dan semua perasaan itu terkubur .
4) ucapkan TERIMAKASIH @ THANKS kepada sahabat yang memuji : 
sebab tandanya sahabat kita itu menghargai kita .
5) PUJI balik sahabat tersebut : 
menandakan kita menghargai diri sahabat kita juga :)

SO , JOM KITA AMALKAN 5 PERKARA DIATAS APABILA KITA DIPUJI .
semoga kita sentiasa berada dalam rahmat Allah s.w.t :D

rasanya tu je kot untuk renungan kali ni . 
semoga kita bertemu lagi :D
terima kasih kerana sudi membaca .


Thanks for READING . Datang Lagi :)

6 cuit2 manja:

aidil suhaimee said...

jangan riak ye...hahha behoon sup woi

kura said...

org tak pernah puji ku. malah selaly mencemuh ku.. oh kura kura~ hehehh

nuyui a.k.a miss YUI said...

sama2 amalkan =)

Tihara said...

as salam

haah bagus kim, memang betul..bagus entry ni..kena baanyak beristigfar

Lutfi Azmi said...

eh awak ni cantik lah... *tangan kat bahu mata keatas*

♥Nur Ayuni Khalib said...

Assalamualaikum. Betol2. Jangan sampai kita memuji mereka, sehingga mereka segan menjadi diri sendiri. Segan menunjukkan diri mereka yang sebenarnya. Moga-moga kita berpada pada memuji.